Direktlänk till inlägg 3 februari 2012
Som vi vet Japan är ett land som avgudar gulliga och söta saker och djur. Allt som är gullig kallas för 'kawaii' och det har blivit en viktig del i deras liv. Gullighet har blivit deras livstil,den finns i underhållning,kläder, mat,leksaker,utseendet,beteendet. Att vara 'kawaii' har blivit mycket viktigare än att vara sexig eller vacker och att vara gullig är lika vitkig för en japansk tjej som att vara sexig för våra västerländska tjejer.
För att vara 'kawaii' tjejerna och kvinnor försöker att prata med en barnslig röst (kollar man på anime så är det ju nästan vare ung tjej eller tonåring som pratar med en gullig töst), och fnissar gulligt. Tjejerna som anstränger sig för att vara så kawaii som det bara går för att få andras uppmärksamhet kallas för burikkos. Burikko tjejer är väldigt feminima och klär sig i rosa. Man kan hitta burikko tjejer framför allt i Japan men de förekommer i Taiwan också.
Burikko stilen kan man översätta till svenska som ett'låtsas barn'.
Kvinnan som startade stilen var Matsuda Seiko- en jpop sångerska. Egentligen heter hon Noriko Komachi. Män var helt galna i henne pga hennes barnsliga beteende och hon blev en stor idol. Unga tjejer började imitera hennes stil för att bli populära bland killar.
Det fanns också en hentai serie tidning som hette 'Manga Burikko' (1983-86) . Manga burikko var en bishojo och lolita tidning.
Det finns också syster stilen till burikko som kallas för Kawaiiko och det betyder 'gulligt barn'. Man kan säga att det är en överdriven burikko stil. Tjejerna som försöker vara Kawaiiko är väldigt irritereande och att vara kawaii är deras viktigaste mål i livet. De pratar ofta om sig själv i trdeje person. Många av de tjejerna som är kawaiiko vill bli sångerskor och att bli extra mycket kawaii hjälper dem med det faktiskt eftersom att ha en gullig och barnslig personlighet och utseende är ett måste i den japanska musik industrin.
Kawaii kulten har redan påbörjat på Edo perioden med netsuke som var jätte populära på den tiden i Japan.
Tack vare kawaii fenomenen, Hello Kitty kom i dagsljuset på 70-talet och blev en enorm framgång och har en stor betydelse och är väldigt populär i hela Asien.
I början var det mest flickor i åldern 15-18 som kawaii stilen riktade sig till men sen blev hela landet kawaii crazy.
Många västerländska länder smittades av Japans kawaii crazen och det är många i Europa och USA som är lika galna i söta saker som Japan.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 |
|||
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
|||
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
|||
27 |
28 |
29 |
|||||||
|