KawaiiAnia bloggen

Alla inlägg under februari 2012

Av Anna - 3 februari 2012 14:00

Som vi vet Japan är ett land som avgudar gulliga och söta saker och djur. Allt som är gullig kallas för 'kawaii' och det har blivit en viktig del i deras liv. Gullighet har blivit deras livstil,den finns i  underhållning,kläder, mat,leksaker,utseendet,beteendet. Att vara 'kawaii' har blivit mycket viktigare än att vara sexig eller vacker och att vara gullig är lika vitkig för en japansk tjej som att vara sexig för våra västerländska tjejer.

För att vara 'kawaii' tjejerna och kvinnor försöker att prata med en barnslig röst (kollar man på anime så är det ju nästan vare ung tjej eller tonåring som pratar med en gullig töst), och fnissar gulligt. Tjejerna som anstränger sig för att  vara så kawaii som det bara går för att få andras uppmärksamhet kallas för burikkos. Burikko tjejer är väldigt feminima och klär sig i rosa. Man kan hitta burikko tjejer framför allt i Japan men de förekommer i Taiwan också.

Burikko stilen kan man översätta till svenska som  ett'låtsas barn'.

Kvinnan som startade stilen var Matsuda Seiko- en jpop sångerska. Egentligen heter hon Noriko Komachi. Män var helt galna i henne pga hennes barnsliga beteende och hon blev en stor idol. Unga tjejer började imitera hennes stil för att bli populära bland killar.

Det fanns också en hentai serie tidning som hette 'Manga Burikko' (1983-86) . Manga burikko var en bishojo och lolita tidning.

Det finns också syster stilen till burikko som kallas för Kawaiiko och det betyder 'gulligt barn'. Man kan säga att det är en överdriven burikko stil. Tjejerna som försöker vara Kawaiiko är väldigt irritereande och att vara kawaii är deras viktigaste mål i livet. De pratar ofta om sig själv i trdeje person. Många av de tjejerna som är kawaiiko vill bli sångerskor och att bli extra mycket kawaii hjälper dem med det faktiskt eftersom att ha en gullig och barnslig personlighet och utseende är ett måste i den japanska musik industrin.

Kawaii kulten har redan påbörjat på Edo perioden med netsuke som var jätte populära på den tiden i Japan.

Tack vare kawaii fenomenen, Hello Kitty kom i dagsljuset på 70-talet och blev en enorm framgång och har en stor betydelse och är väldigt populär i hela Asien.

I början var det mest flickor i åldern 15-18 som kawaii stilen riktade sig till men sen blev hela landet kawaii crazy.

Många västerländska länder smittades av Japans kawaii crazen och det är många i Europa och USA som är lika galna i söta saker som Japan.

< Matsuda Seiko

< Manga Burikko   

Av Anna - 3 februari 2012 12:00

Visste ni att polisen i Japan har egna maskotar? Det finns 47 maskotar för varje prefektur. Pipo-kun blev den första maskoten år 1987 och ett år efter  skapades det flera polis maskotar. Här kan ni se de alla!

 < Pipo kun    

Av Anna - 3 februari 2012 06:16

Godmorgon alla, ni har nog märkt en ny header? Jag tykcer att jag blir  bättreoch bättre  på att göra headers när det gäller det^^ Jag klippte in även mig själv i min  lilla mössa som jag beställde från ebay från Japan förra året. Ni visste nog inte det om mig men jag älskar att ha mössor på mig,jag tycker att de är en jätte cool accessorie. ;3 Jag har de på mig  nästan hela året rund (förrutom för sommar och varma dagars förstås),på gymnasiet hade jag dem även inne i skolan xD 


I alla fall jag känner för att göra 'gulliga' inlägg idag^^,först ska jag spela lite Neopets och sova lite till ;P

                                                                  

                                                

Av Anna - 2 februari 2012 22:30

Det är dags att sova snart men jag gör ett sista inlägg för idag. Inlägget handlar om...Onemuri Pikachu!


Onemuri Pikachu är en serie av leksaker och andra prylar med  en sovande Pikachu. Verkligen gulligt!


       

        Sovande Pikachu  säger godnatt och tack för idag ;D


Av Anna - 2 februari 2012 19:00

Saniro som producerar Hello Kitty prylar ska samarbeta med Groundworks för att göra nya Evangelion relaterade Hello Kitty produkter för att fira den nya Evangelion: 3.0 You Can (Not) Redo filmen. De ska producera brevpapper,kläder,smycken och andra grejer som ska ha Hello Kitty utklädd till Rei och Asuka.


   

Av Anna - 2 februari 2012 18:00

Har just kikat i brevlådan och hittade min sailor Moon manga och pins som jag beställde från SF bokhandel förra veckan men jag fick även en ny nummer av Winx Club som min mormor skickar till mig från Polen varje månad^^

Jag samlade på den svenska tidningen också men dem avslutade Winx tidningen här i Sverige för typ två år sen, undrar varför ;/

Här kommer bilderna^^ Mangan är på engelska och det ser ni på en av bilderna :)

       

 Ska läsa Sailor Moon idag på kvällen haha >:D

Presentation


Tjabba!
Jag är Anna och jag är 27 år gammal.
Jag är både fru och en mamma till två småttningar. Visst låter det vardagligt, men jag har lite annorlunda intresse jämfört med andra kvinnor i min ålder. Jag är nämligen en stor Disney fantast och älskar all

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Chat

2012

Cuteki ecards

clock

playlist

Blogglista

Blogglista.se

Listan

Hittabloggen

Languages

Frossle

Frossle.com

Ovido - Quiz & Flashcards